Tähän blogiin kirjoittavat Museoviraston pääjohtaja ja muut asiantuntijat kulttuuriperintöalan ja museoalan asioista ja ilmiöistä.EtusivuArkisto2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 LinkitMuseoviraston verkkosivut Museovirasto Facebookissa | Kantaako valtio vielä vastuuta kulttuuriperinnöstään?Valtio on rakentamisessaan, niukoinkin voimavaroin, lähes aina pyrkinyt kauneuteen, kestävyyteen, vaikuttavuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Samalla on syntynyt perintöä, jota kannattaa vaalia. Julkinen rakentaminen, rakennusten hoito ja kulttuuriperinnön vaaliminen ovat pitkään kulkeneet käsi kädessä valtion toiminnassa. Valtion rakennusten suojelu on perustunut lakiin 1960-luvulta lähtien. Aktiivisin suojelu on kohdistunut hallinto-, opetus- ja kulttuurirakennusten joukkoon, vaikka kasarmeja, vankiloita ja mm. liikenteen rakennuksiakin on pidetty silmällä. Viime vuosina tämä valtion kulttuuri on alkanut murtua. Turun virastotalo, naapureinaan Turun kaupunginteatteri ja Wäinö Aaltosen museo, on tärkeä osa Aurajoen kaupunki- ja kansallismaisemaa. Sen arkkitehtoninen laatu ulottuu myös sisätiloihin, kuvassa rakennuksen toisen ja kolmannen kerroksen aulatiloja. Rakennus valmistui 1967, arkkitehteinaan Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenros. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto. Kiinteistöomaisuutta keskitetään ja tehostetaanSamalla valtion kiinteistöjen hallintaa on keskitetty Senaatti-kiinteistöille, Metsähallitukselle ja Väylävirastolle. Lisäksi eduskunnalla, tasavallan presidentin kanslialla, Suomen Pankilla ja Suomenlinnan hoitokunnalla on edelleen valtion kiinteistövarallisuutta hallinnassaan. Valtio ohjaa kiinteistöjensä käyttöä pääasiassa toimitila- ja kiinteistöstrategioillaan (2014 ja 2010) sekä budjettiratkaisuillaan. Kiinteistöstrategia ohjaa kiinteistöomaisuuden mahdollisimman vähien haltijoiden käsiin, joista Senaatti-kiinteistöt on keskeisin. Toimitilastrategia ohjaa niukempaan tilankäyttöön, minimoimaan käytössä olevat neliöt suhteessa henkilömäärään. Kyse on siis tilojen kustannustehokkuuden lisäämisestä. Budjetissa kiinteistöjen hoitoon osoitetut määrärahat vähenevät. Ongelmien ydinKäyttäjän tavoitteena on saada mahdollisimman toimivat ja halvat tilat, usein huomioimatta rakennuksen muita merkityksiä. Kiinteistönhaltija haluaa keskittää mahdollisimman monet valtion toimijat mahdollisimman vähiin rakennuksiin ja luopua muista rakennuksista. Kiinteistönhaltijallakaan ei ole intressiä pitää hallussaan kulttuurihistoriallisia rakennuksia, jollei niille löydy käyttäjää. Suojeluviranomaisen näkökulmasta valtion tulisi kuitenkin ylläpitää toimintaansa rakennuksissa, jotka parhaiten ilmentävät valtion historian eri ulottuvuuksia. Intressiristiriidat tulevat esiin viimeistään, kun kohdetta ollaan jo luovuttamassa valtiolta. Mutta turhan usein vasta silloin. Budjettitalouden piirissä olevien Metsähallituksen ja Väyläviraston kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet ovat nekin ongelma. Ydinongelmana on miljoonien korjausvelka ja riittämätön budjettirahoitus kohteiden hoitoon. Esimerkinomaisesti Senaatti-kiinteistöille 2014 siirrettyjen linnojen (Turun linna, Hämeen linna ja Olavinlinna) korjauksiin ja kunnossapitoa varten Museovirasto maksaa Senaatti-kiinteistöille vuokraa n. 8 miljoonaa eruroa vuodessa, jonka avulla on tehty kymmeniä korjaushankkeita linnoissa. Samassa ajassa Metsähallituksen rahoitus ei ole riittänyt yhteenkään korjaukseen Raaseporin linnassa, jonka muurien korjaustarve arvioitiin jo vuosikymmenen alussa hyvin kiireelliseksi. Vaatiiko budjettirahoituksen saaminen muurien sortumista? Näkymä Kouvolassa sijaitsevasta Sippolan koulukodista, joka aloitti toimintansa 1900-luvun alussa Sippolan kartanon (hovin) tiloissa. Ympäristön laatu on olennainen julkisen sijaishuollon palvelua. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto. Onko Senaatti-kiinteistöt ainoa valtion toimija, jolla on tarpeeksi voimavaroja rakennusperinnön hoitoon, ja silläkin vain jos asiakkaalla on riittävä halu käyttää siihen budjettirahoitustaan. Se, mikä todellisuudessa on valtion kokonaisetu, hämärtyy. Mikä neuvoksi?Kysymyksiä, joihin pitää hakea vastauksia, ovat esimerkiksi:
Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää muutoksia sekä
lainsäädäntöön että valtiota edustavien tahojen ajattelutapoihin, arvopohjaan. Kulttuuriperinnölle
pitää antaa arvo myös julkisen kiinteistönhallinnan käytännöissä. Osmo Lapon hienoa, niukkaa ja tiukkaa arkkitehtuuria Vekaranjärven varuskunnassa. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto. Lainsäädännön ja muun ohjauksen uudistaminen
Laeilla ja strategioilla määritetään valtion vastuita
yhteiskunnassamme, samoin valtion eri sektoreiden, virastojen ja laitosten
edellytyksiä toimia yhteisen kulttuuriperintömme vaalijoina.
Toimitilastrategia vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaisia
kiinteistöjä halutaan pitää valtiolla ja miten rakennuksia uudistetaan.
Monitilaympäristö-konsepti ja laskennallinen tilatehokkuus estävät
yksipuolisesti tulkittuina kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden tilojen
ominaispiirteiden huomioimisen ja pitämisen käytössä. Työ ja sen tekemisen
tavat muuttuvat. Työtä on silti voitu ja voidaan jatkossakin kehittää
monenlaisissa ympäristöissä. Ihmiset, eivät tilat, ratkaisevat toimintakulttuurien
uudistumisen ja palvelukyvyn parantamisen. Digitaalisuuskaan ei ole
tilakysymys.
Huolellinen harkinta, riittävät ja taloudelliset selvitykset
sekä muutosten minimoiminen vähentävät korjaamisen kustannuksia sekä siihen
perustuvia vuokravaikutuksia. Kun käyttö vaatii tiloihin muutoksia, kannattaa
ne suunnitella rakennuksen ominaispiirteisiin tukeutuen. Käyttäjällä on oltava
vuokratasoonkin perustuvia kannustimia vastata valtion kulttuuriperinnön
vaalimisesta.
Valtion kokonaisetu on ymmärrettävä tarpeeksi laajasti.
Tavoitteena on oltava riittävän arvokohteiden joukon pitäminen käytössä, tarvittaessa
Senaatti-kiinteistöjen ja käyttäjien yhteistyönä haettavilla toiminnallisilla
ja taloudellisilla erityisratkaisuilla.
Valtion nykyiset kiinteistöstrategia ja toimitilastrategia
vaativat uudistamista. Valmistelun on oltava laajapohjaista siten, että myös
kulttuuri- ja luonnonperinnön näkökulmat huomioidaan muutenkin kuin
korulauseina. Rajat valtion rakennusten myynnille
Edellä todettu ei tarkoita, etteikö valtio voisi luovuttaa
rakennuksia ja muuta kiinteistövarallisuutta pois omistuksestaan. Jos kohde ei
liity tiiviisti valtion omaan historiaan tai jos rakennuksille ei ole luontevaa
käyttöä eikä vuokralle tai hoidolle maksajaa, kannattaa toki etsiä vastuullisia
omistajia ja järkeviä käyttöjä. Esimerkkeinä tästä käykööt Siuntiossa oleva, jo
myyty Suitian kartano, Alvar Aallon suunnittelema Kulttuuritalo ja Aleksanterin
teatteri Helsingissä.
Mutta rajansa kaikella, luovutuksillakin. Esimerkkinä
lääninhallinto, joka on yksi valtion keskushallinnon ydintarinoista. Tähän
nähden pyrkimys arkkitehti C. L. Engelin suunnittelemien Hämeenlinnan ja
Mikkelin lääninhallitusten rakennusten luovuttamisesta on absurdia. Rakennukset
edustavat julkisen arkkitehtuurimme ja kulttuurihistoriamme ydintä. Ne ovat
aluetasolla sitä, mitä valtioneuvoston linna pääkaupungissa.
On aika keskustella siitä, millä rakennuksilla on valtiolle sellaista
kulttuurihistoriallista merkitystä, ettei niistä voida luopua. Valtiolla on
oltava käytössään ja hoidossaan edustava ja monipuolinen otos sen historiasta
kertovia rakennuksia. Tämä vaatii nykyistä kattavampaa ja ennakoivampaa
arvokohteiden tunnistamista, jotta niihin voidaan sitoutua ja sovittaa yhteen
suojelun, käyttöjen ja uudistamisen tarpeita. Ja ottaa ne huomioon kiinteistö- ja
toimitilastrategioissa. Museoviraston käytössä oleva rakennus Sturenkatu 2a Helsingissä. Entinen Kotitalousopettajaopisto on onnistunut esimerkki rakennuksen uudelleenkäytöstä. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto Valtion näytettävä esimerkkiäPerustuslain mukaan vastuu luonnosta ja sen
monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Valtio
edustaa kaikkia suomalaisia ja sen on oltava esimerkillinen. Valtion aktiivisena
vastuuna on turvata oman rakennusperintönsä monimuotoisuus, sen keskeisten
ominaispiirteiden vaaliminen sekä kulttuuriarvot. Jollei valtio sitä halua, niin
miten sitä voitaisiin edellyttää muiltakaan?
Tavoitteeseen pääseminen edellyttää sitä, että kaikki
toimijat tulevat vaatimuksissaan toisiaan vastaan. Museovirasto on tähän
valmis, ovatko muut? Rakennusten kestävä käyttö on niiden parasta suojelua.Osastonjohtaja Mikko Härö Kiinteistöpäällikkö Erno Nolvi
|