Museovirasto 2018 logo
Museoviraston blogi
Tähän blogiin kirjoittavat Museoviraston pääjohtaja ja muut asiantuntijat kulttuuriperintöalan ja museoalan asioista ja ilmiöistä.

Etusivu


Arkisto




2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013


Linkit


Museoviraston verkkosivut

Museovirasto Facebookissa

Kansallismuseo – korvaamaton, lumoava ja yllätyksellinen


Suomen kansallismuseo täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Tätä juhlavuotta leimaa vahvasti Kansallismuseon uudistuminen. Museon perusnäyttelyä uusitaan, museokauppa tulee uusiin tiloihin ja kahvilaa uusitaan, museopedagoginen toiminta saa uuden lisätilan samoin kuin vaihtuville näyttelyille tulee uusi pop up -tila ja tornikin on remontissa. Kansallismuseossa tehtiin pari vuotta sitten organisaatio- ja brändiuudistus, jonka mukana museon missio, visio ja strategiakin ovat menneet uusiksi. Voikin kysyä, että onko mikään pysynyt muutoksessa ennallaan, paitsi itse rakennus?
Vesi 2010
Vesi 2010. Kuva valokuvataiteilija Jaakko Heikkilän valokuvanäyttelystä ”Veden kätkemiä huoneita”. Se on Kansallismuseon ensimmäinen laaja nykyvalokuvataiteen näyttely. Näyttely on avoinna 28.8.2016 saakka.
Kansallismuseo on omassa tehtävässään ja ominaisuudessaan ainutlaatuinen, eikä sille ole perustehtävässään kilpailevaa tahoa. Kansallismuseo pitää sisällään suomalaisuuden identiteetin juuret esihistoriasta nykyaikaan saakka, ja sillä on edelleen tärkeä tehtävä Suomen historian kertojana. Se pyrkii etenkin perusnäyttelyn kautta kertomaan jotakin olennaista Suomen historiasta, yhteiskunnallisista muutoksista ja kulttuurista.
 
Kansallismuseon vaihtuvien näyttelyiden ohjelmistoa on myös hiottu uuteen suuntaan, ja uusi linjaus näkyy tämän vuoden ohjelmistossa. Kansallismuseon vaihtuvat näyttelyt tehdään joko omista kokoelmista, lainaamalla kotimaisista tai ulkomaisista museoista tai muilta tahoilta. Pyrkimys on tehdä kaksi suurta näyttelyä vuosittain sekä pienempiä näyttelyitä museon uuteen pop up -tilaan. Suuret näyttelyt pyritään tekemään jatkossa niin, että toinen näyttelyistä liittyisi museon omiin kokoelmiin, ja toinen olisi kansainvälistä tuotantoa. Kansainvälisillä näyttelyillä ja yhteistyöllä saadaan luotua kulttuurien välistä vuoropuhelua, ja suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria voidaan peilata muihin. Kansallismuseon muista kohteista vaihtuvia näyttelyitä tullaan jatkossa näkemään Kotkan Merimuseon lisäksi Hämeen linnassa.
 
Kansallismuseon näyttelyohjelmisto on perinteisesti ollut hyvin esine- ja kulttuurihistoriapainotteinen, mutta nyt näyttelyohjelmistoa laajennetaan myös taiteen puolelle. Kuvataide on tärkeä osa kulttuurihistoriaa, ja Kansallismuseolla itselläänkin on laajat kuvataiteen kokoelmat. Tänä päivänä jakoa kulttuuri- ja taidehistoriallisiin museoihin voidaan kyseenalaistaa, sillä monet museot pyrkivät kokonaiselämyksen antamiseen, ja taide ja esinekulttuuri kuuluvat luontevasti samaan kokonaisuuteen (esim. Deutsches Historisches Museum Berliinissä ja Amsterdamin Rijksmuseum).
 
Kansallismuseon tehtävä ei ole olla pelkästään menneisyyden vaalija vaan myös uutta tuova, jotta se elää ajassa. Kuten Kansallismuseon kokoelmat, voivat näyttelyt liikkua aikajanalla kivikaudesta nykypäivään ja sisällöltään Suomesta kaukaisiin kulttuureihin. Pop up-näyttelyt voivat olla omista kokoelmista, minkä lisäksi ne voivat olla myös laina- tai kiertonäyttelyitä. Tämän lisäksi Kansallismuseon aulaan pyritään tuomaan arkeologisia löytöjä esille heti tuoreeltaan, jos vain olosuhteet ja löytöjen kunto sen sallivat. Arkeologisten löytöjen konservointi ja tutkimus ovat usein aikaa vievää puuhaa, joten löytö voi joutua odottamaan tutkimuspöydällä jopa useita vuosia, ennen kuin se pääsee esille. Laittamalla löytö esille heti löytymisensä jälkeen Kansallismuseo haluaa vastata yleisön kiinnostukseen arkeologiaa ja paikallishistoriaa kohtaan - löydöt ovat koko kansan omaisuutta, eivät vain tutkijoiden! Näin yleisön on myös mahdollista seurata kiehtovia konservointi- ja tutkimusprosesseja aivan alusta asti.
 
Näyttelyiden lisäksi oheisohjelmisto, kauppa ja kahvila muodostavat vierailijalle kokonaisvaltaisen museokokemuksen, jossa jokaisen osatekijän tulisi toimia moitteettomasti. Kansallismuseon näyttelystrategian uudistamisesta voi todeta jo tämän kevään osalta, että valtaosa asiakkaistamme on kokenut uudistuksen tarpeelliseksi ja hyväksi ja olemme saaneet uutta asiakaskuntaa sekä lukuisia yhteydenottoja uusien näyttelyehdotusten tiimoilta. Muutos on huomattu hyvin myös mediassa. Kaikkia muutos ei aina miellytä, eikä kritiikiltä voi välttyä. Kävijämääristä ja asiakaspalautteesta näemme, onko valitsemamme suunta oikea.
 
Minerva Keltanen
Näyttelypäällikkö
Suomen kansallismuseo

(1.6.2016)