Tähän blogiin kirjoittavat Museoviraston pääjohtaja ja muut asiantuntijat kulttuuriperintöalan ja museoalan asioista ja ilmiöistä. Arkisto 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013
Linkit Museoviraston verkkosivut
Museovirasto Facebookissa
| Määrärahaleikkaukset murentavat suomalaista kulttuuriperintöäViime syksyn uutisia olivat Museoviraston määrärahojen ja museoiden valtionosuuksien leikkaukset ja niiden seuraukset. Uutisissa painottuivat museoiden sulkemiset. Museoiden avoinna pitäminen ja siihen liittyvä näyttely- ja tapahtumatoiminta on yleisölle näkyvintä toimintaa, mutta Museoviraston ja museoiden toiminta on paljon muutakin ja leikkausten seuraukset vaikuttavat koko yhteiskuntaan, myös hallitusohjelmaan kirjattuun työllisyyden turvaamiseen. Valtio saneeraa henkilöstöään kovalla kädellä ja monet virastot ovat toimintakyvyttömyyden partaalla. Rahaa on kohta vain seiniin ja kalliisiin valtionhallinnon keskitettyihin palveluihin. Tekijöitä ei ole.
Museoviraston tehtävä on huolehtia valtakunnallisella tasolla kansallisen kulttuuriperinnön säilymisestä, sen vaikutuksista sekä kulttuuriympäristön kestävästä käytöstä ja hallitusta uudistumisesta. Kulttuuriperinnön vaalimiseen sekä sen sosiaalisten ja taloudellisten hyötyjen turvaamiseen tarvitaan strategista kehittämistä, yhteiskunnallista vaikuttamista ja viranomaistoimintaa. Kulttuuriperintö on yhteistä pääomaa, jonka avulla voimme ymmärtää toimintaamme osana historiaa ja tulevaisuutta. Kulttuuriperintö on myös taloudellisesti merkittävä voimavara ja tärkeä innoituksen lähde suomalaiselle luovuudelle.
|
Museovirasto vietti 130-vuotisjuhliaan marraskuussa 2014. Juhlapäivänä Sanomatalon Mediatorilla järjestettiin poliitikkojen paneelikeskustelu aiheesta Kulttuuriperintö ja talous - Kuka hyötyy? Kuka maksaa? Kahdeksan eduskuntapuolueen edustajista koostunut paneeli korosti yksimielisesti kulttuuriperinnön merkitystä kollektiivisena muistina ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Paneeli oli myös harvinaisen yksimielinen siitä, että kulttuuriperintöalan julkinen rahoitus on säilytettävä tulevaisuudessakin. Kuva: Liisa Tuomikoski, Museovirasto | Museoalan toimintamahdollisuuksien kurjistamisella on laajat yhteiskunnalliset seuraukset Viime
vuodet ovat olleet Museovirastossa taloudellisesti hyvin raskaita ja
viraston mahdollisuudet hoitaa monipuoliset ja laajat tehtävänsä ovat
heikentyneet rajusti. Valtion tuottavuusvähennysten, vuoden 2012
budjettileikkauksen ja joulukuussa 2015 päättyneiden
yhteistoimintaneuvottelujen tulosten seurauksena Museovirasto on
menettänyt jo yli 30 % asiantuntijoistaan. Yli sata virkaa on vähennetty
ja kymmeniä ihmisiä on jouduttu irtisanomaan.
Museoviraston
toimintamahdollisuuksien leikkaaminen vaikuttaa laajasti yhteiskuntaan
ja siitä kärsivät myös muut. Kulttuuriympäristöä koskevien lausuntojen
jatkuvasti lisääntyvään tarpeeseen ei pystytä vastaamaan, kun
asiantuntijoita on liian vähän, tai asioiden valmistelu kestää
luvattoman kauan. Museoita suljetaan ja aukioloaikoja supistetaan. Myös
arkistojen ja kirjaston toimintaa joudutaan supistamaan, mistä kärsii
tutkimusedellytysten turvaaminen, jota olen paljon korostanut. Alan
opiskelijat jäävät vaille harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja. Ja niin
edelleen ja niin edelleen.
Museoviraston määrärahojen leikkaukset
ja ammatillisesti hoidettujen museoiden valtionosuuksien leikkaukset,
iskevät syvälle ammatillisen museo-osaamisen ytimeen. Uhkana on
ammatillisen osaamisen häviäminen ja vaipuminen vuosikymmenien
takaiselle tasolle. Valtionosuutta saavien museoiden todellista
tilannetta ei vielä tiedetä, mutta monet niistä ovat jo ilmoittaneet
tulevista taloudellisista vaikeuksista. Tämä heikentää edelleen myös
Museoviraston tilannetta, sillä viraston niukkoja resursseja on voitu
vahvistaa maakuntamuseoiden kanssa solmituilla kulttuuriympäristön
suojelua koskevilla yhteistyösopimuksilla. Yhteistyöstä on hyötynyt koko
suomalainen yhteiskunta.
Museovirastolla ja maakuntamuseoilla on
lakiin perustuva velvollisuus kulttuuriympäristön suojeluun.
Kulttuuriympäristön asiantuntijat ovat mukana kaavoitushankkeissa ja
antavat vuosittain tuhansia lausuntoja. Jos resursseja näistäkin
tehtävistä leikataan, seuraukset saattavat olla kohtalokkaita.
Kaavoitushankkeet viivästyvät ja keskeyttävät monia nykyisessä
taloudellisessa tilanteessa tärkeitä työllistäviä hankkeita.
Museoviraston ja museoiden restauroinnin asiantuntijat ovat olleet
mukana lukemattomissa peruskorjaushankkeissa pitämässä huolta
kulttuuriarvojen säilymisestä. Tämäkin työ on pahasti vaarantunut
tilanteessa, jossa restaurointihankkeita on yhä enemmän. Työttömyyden
lisääntyminen pelkästään museoalalla ei ole siis ainoa uhkakuva. Jos
valtionosuuksien leikkaukset toteutuvat, maakuntamuseoista ei ole apua
arvokkaassa kulttuuriympäristön vaalimistyössä.
Merkkihenkilöiden kotien museoiminen ei ole tätä päivää Loppuvuodesta
2015, samaan aikaan kun Museovirastossa käytiin yt-neuvotteluja
toimintamenomäärärahojen 2 miljoonan euron vajeen vuoksi, maan hallitus
päätti esittää 2,5 miljoonan euron rahoitusta presidentti P.E.
Svinhufvudin kotitalon Kotkaniemen peruskorjaukseen ja 265 000 euroa
vuodessa museon vuokramenoihin. Museovirastossa 2 miljoonan euron
budjettivaje on elämänkysymys irtisanotuille työntekijöille ja
Kotkaniemi-päätös on herättänyt virastossa kiihkeää keskustelua ja
koettu hyvin epäoikeudenmukaisena. Erityisesti Suomen kansallismuseossa,
jota Museoviraston määrärahaleikkaukset ovat luonnollisesti myös
koetelleet.
Museoviraston strategiset tavoitteet ovat Suomen
kansan kulttuuriperinnön säilyttämisessä. Merkkihenkilöiden kotien
museoiminen ei ole tätä päivää. Museot ovat tärkeitä, mutta on
puntaroitava millaisiin museoihin ja millaiseen toimintaan niukkoja ja
yhä niukkenevia varoja käytetään. Myös museoiden on elettävä tässä
ajassa ja kerrottava historiasta nykyaikaisilla, dynaamisilla ja
vuorovaikutteisilla tavoilla.
Suomen kansallismuseo on maamme
historiallinen keskusmuseo. Se on viime vuosina joutunut luopumaan jo
seitsemän museokohteen avoinna pidosta. Nyt joudutaan sulkemaan
Alikartano ja Urajärven kartano ja supistamaan Tamminiemen, Hvitträskin
sekä Louhisaaren aukioloaikoja. Myös suunnitelmat avata yleisölle
Kulttuurien museon ainutlaatuiset vieraiden kulttuurien kokoelmat
Kansallismuseon yhteydessä jäävät toteutumatta juuri, kun kulttuurien
kohtaamispaikalle olisi erityisesti tarvetta.
Ministeri Jaakko
Numminen teki muutamia vuosia sitten aloitteen Valtiollisen historian
museon perustamisesta. Uuden museon perustaminen ei ollut tuolloin eikä
ole edelleenkään relevantti, koska olemassa oleviakaan museoita ei kyetä
pitämään avoinna. Kun Suomen kansallismuseo 100 vuotta sitten
perustettiin, sen nimi oli Valtion historiallinen museo ja sellainenhan
se edelleenkin on. Suomen ja museon 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myös
Kansallismuseo haluaa uudistua. Mutta rahaa tähän museoon, jossa
vierailee yli 120 000 kävijää vuodessa, ei kuitenkaan tunnu riittävään
ja perusnäyttelyn uudistaminen, mikä on Kansallismuseon keskeisin
itsenäisyyden juhlavuoden hanke, on vakavasti vaikeutumassa.
Pelkän
olemassaolon lisäksi Kansallismuseolla tulisi olla varaa myös muuttua
ja vastata nykyajan vaatimuksiin, myös valtiollisen historian
ajanmukaiseen esittämiseen. Kansallismuseon nostaminen siihen rooliin,
mikä kansallisella historiallisella museolla pitäisi olla, ei ole
mahdollista ilman taloudellista panostusta. Nykytilanteessa on
keskityttävä olemassa olevien museoiden kehittämiseen ja unohdettava
uusien perustaminen.
Kohta ei ole mitä kehittää Kulttuuriperinnön
luonne korvaamattomana ja katoavana voimavarana tulisi tiedostaa, ja
tahto sen hyödyntämiseen tulisi näkyä myös strategisena valintana.
Museoviraston määrärahojen leikkaukset ovat heikentäneet ja heikentävät
edelleen viraston toimintakykyä kansallisen kulttuuriperinnön vaalijana
ja välittäjänä. Jatkuvasti heikentyneestä taloudellisesta tilanteestaan
huolimatta Museovirasto on viime vuosina uudistunut vahvasti, ja sen
toimintamallit ovat kansainvälisestikin arvioituna esimerkilliset.
Museovirastolle on turvattava edellytykset vahvistaa kulttuuriperintömme
vaikutuksia hyvinvoinnin lisäämisessä.
Valtionhallinnossa
puhutaan paljon rakenteellisista uudistuksista ja virastojen
yhdistämisestä. Pisimpään vireillä on ollut Museoviraston ja
Suomenlinnan hoitokunnan yhdistäminen. Tämän etuja olisivat mahdollisuus
yhteiseen hallintoon, restaurointiasiantuntemuksen keskittäminen,
museotoiminnan ja kokoelmien keskittäminen, maailmanperintökohteen
hallinnoinnin keskittäminen ja maailmanperintökohteiden valtakunnallisen
koordinoinnin uudenlainen mahdollistaminen. Valtion hallinnossa on
muitakin virastoja, joilla on samankaltaisia tehtäviä kuin
Museovirastollakin. Tällaisiakin yhdistämismahdollisuuksia kannattaisi
selvittää. Tulosohjauksen näkökulmasta olen joskus ihmetellyt, miksi
Kansallisarkiston ja Kansalliskirjaston tulosohjaus on ministeriössä eri
osastossa kuin Museoviraston. Puhumme usein muistiorganisaatioista,
joihin kuuluvat arkistot, museot, kirjastot. Museoita koskevia asioita
hoidetaan kuitenkin yhdessä teattereiden, orkestereiden ja muiden
taideinstituutioiden kanssa yhdessä. Museot eivät ole taidelaitoksia. Ne
ovat täysin rinnastettavissa arkistoihin ja kirjastoihin.
Virastojen
yhdistämisellä voidaan saavuttaa hyviäkin tuloksia. Parhaimmillaan
yhdistämiset mahdollistaisivat aikaisempaa tehokkaamman ja
taloudellisemman toiminnan. Yhdistämisen matemaattisen ratkaisun pitää
olla kuitenkin 1+1=3, ei 1+1=2 tai huonoimmillaan 1+1=1½.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön on tehtävä ratkaisu Museoviraston ja Suomen
kansallismuseon tulevaisuudesta. Jos resurssejamme vielä vähänkin
leikataan, se merkitsee toiminnan loppumista. Museovirasto on saneerattu
loppuun. Laskevien talouskehysten trendi pitää saada loppumaan, jos
kansallista kulttuuriperinnön kokonaisuutta halutaan valtakunnallisesti
vaalia. Nykyisellä kehityksellä yt-neuvottelut toistuvat kerta toisensa
jälkeen eikä Museoviraston ja Suomen kansallismuseon toimintaa voida
kehittää, koska ei ole enää jäljellä mitään mitä kehittää. Mieleen
nousee väistämättä kysymys, halutaanko maksaa vain instituution
ylläpidosta, mutta ei siitä, että sillä olisi yhteiskunnallista
vaikuttavuutta?
Kansanedustaja Erkki Tuomioja on useaan
otteeseen nostanut esille nykyajan ”historiattomuuden”. Turun yliopiston
poliittisen historian 50-vuotisjuhlaseminaarissa hän totesi mm.:
”Historiaa ei voida tutkia eikä harrastaa liikaa.” Ja hän jatkoi: ”Nyt
tuntuu siltä, että päätöksenteolta on pohja romahtamassa, kun ei käytetä
edes hallinnossa olevaa tietoa, tieteellisestä tiedosta puhumattakaan”.
Kysyn samaa kuin Erkki Tuomiojakin, vähän eri sanoilla: Onko
meillä varaa menettää historiamme itsenäisyytemme 100-vuotisjuhlan
kynnyksellä? Suomella on kunniakas historia, josta kannattaa kertoa,
josta kannattaa oppia ja jota kannattaa kunnioittaa. Se on paitsi
menneisyyden myös esi-isiemme työn kunnioittamista ja kulttuuriperinnön
siirtämistä tulevien sukupolvien voimavaraksi.
Juhani Kostet Pääjohtaja Museovirasto
(5.1.2016) |
|